Anmeldelse af Dan Høi

The Imitation Game er en, film som er baseret på virkelige hændelser, med et lille twist for at give filmen noget spænding.
Filmen handler om en britisk matematiker ved navn Alan Turing, som skal knække koden til den tyske Enigma opfindelse, som blev brugt under 2. verdenskrig. Alan var en af verdens bedste matematikere og havde derfor en stor chance for at knække koden.

Når man ser på hvordan filmen ikke ligger skjul på, at Alan er homoseksuel synes jeg at man får smidt et budskab lige i hovedet. Homoseksualitet var forbudt i denne tid og det var jo grunden til at han tog sit eget liv.
Det tema jeg finder mest opfangede ved filmen er nok ’’Liv eller Død’’ og det fangede mig mest, fordi at det hele hastede, bomberne faldt omkring ørerne på briterne og for hver tredje sekund døde der en soldat (Sagde Stewart Menzies MI6)

Jeg har valgt Alan Turing og Hugh Alexander som mine ledene skuespillere, fordi jeg synes de er lidt ligesom Ying og Yang. De starter ud med slet ikke at kunne snakke sammen, fordi Alan er lidt speciel, men når den endelige time er kommet (Da Alan var ved at blive fyret) stod Hugh foran Alan. I sidste ende kommer de godt ud af det med hinanden og de har begge en stor rolle i filmen.

Filmen er instrueret af en norsk instruktør ved navn Morten Tyldum. Morten er født i Norge og står bag blandt andet Headhunterne (2011) og Buddy (2013).

 

Jeg vurderer filmen til at have 6/6 stjerne fordi jeg er helt vild med sådan nogle film som har med mystik og science. Handlingen i filmen var rigtig god og den var godt detaljeret.

Anmeldelse af Dan Høi

Leave a comment