Anmeldelse af Camilla Malling

Navn på film: The Imitation Game

Instruktør: Morten Tyldum

Produktionsår og spilletid: 2014, 1 time og 54 minutter

Dato for premiere i biografen: 29 januar 2015 (Danmark)

Medvirkende: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Rory Kinnear, Allen Leech, Matthew Beard, Charles Dance og Mark Strong.

Vurdering: The Imitation Game er et moderne twist på en ellers meget kliché fortælling. Man ser ofte film om 2. verdenskrig, men det er sjældent at de fanger særlig manges opmærksomhed, da det er svært at lave en ”spændende” version af det, da alt ligesom er set før. Det der måske gør The Imitation Game svær at forstå eller langtrukket for nogen mennesker, er at det kan være svært at følge med i en film, hvis man ikke kan relatere til hovedpersonen. En hovedperson uden nogen sociale kompetencer er en meget besværlig karakter at arbejde med, da det let kan blive svært at forstå hvad der foregår i hovedet på dem. Det er her Benedict Cumberbatch gør et helt fantastisk arbejde. Han formår at fange seerens opmærksomhed og holde den.

Selve filmen tager fat i gode sociale emner, der stadig er relevante i dag. Eksempelvis, homoseksualitet, der stadig bliver set ned på af mange, mentale sygdomme, som autisme, hvilket er en sydom mange lider af, men få tager seriøst og så krig, som vi også i dag oplever. At filmen ligger vægt på emner vi forstår, er også en af grundene til at den bare fungerer, samtidigt med at det er fantastiske skuespillere som Benedict Cumberbatch og Keira Knightly der er i hovedrollerne.

Stjerner:

5½ ud af 6

Grunden til at den ikke får den sidste halve stjerne, er at den ikke 100% følger historien om Alan Turing og Enigma. Da Enigma i realiteten aldrig rigtig blev knækket.

Benedict Cumberbatch: Født 19. juli 1976, i London og er I dag gift med Sophie Hunter. Han er skruespiller og mest kendt for at være hovedrollen i tv-serien Sherlock og ligger blandt andet også stemme til Smaug i Hobbitten. I 2015 blev han udnævnt til Commander of the Order of the British Empire, for sit skuespil og velgørenhedsarbejde.

Anmeldelse af Camilla Malling